Hoe organiseer je een geslaagde flyeractie?
Duidelijke doelgroep
Een goede voorbereiding is het halve werk. Een van de meest cruciale taken voor aanvang van een marketingactie is het juist afbakenen van je doelgroep. Stel jezelf de vraag aan wie je je precies wilt richten, wat hun behoeftes en interesses zijn en waar je deze mensen vindt. Eens je doelgroep duidelijk is afgebakend, is het belangrijk om deze op de juiste manier te benaderen. Flyers om een voetbalmatch te promoten zouden bijvoorbeeld misplaatst zijn op een beautybeurs. Vermijd verspilling zoveel mogelijk.
Aantrekkelijke look-and-feel
Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar toch gaan hier nog steeds velen de mist in. Straal de tekst en vormgeving van je flyer perfect af op de sfeer en uitstraling van jouw organisatie of evenement. Zorg dat je flyer op een positieve manier opvalt. Eén sterk beeld heeft vaak een beter effect als verschillende, kleinere afbeeldingen.
Nieuwsgierigheid opwekken
Gemiddeld wordt er 3 seconden naar een flyer gekeken. Pas als mensen geïnteresseerd zijn zullen ze langer kijken. De eerste indruk is dus cruciaal. Probeer het antwoord op de vraag ‘wat heb ik hieraan?’ in het hoofd van de klant te beantwoorden in de flyer.
Duidelijke call-to-action
Wat is het doel van je actie? Wil je mensen informeren? Aanzetten tot kopen? Je naamsbekendheid vergroten? Maak voor jezelf uit wat je wilt bereiken met je actie en vertaal dit duidelijk in je flyer. Maak het mensen gemakkelijk om actie te ondernemen. Vermeld duidelijk je website (of een specifieke landingspage) en je contactgegevens.
Vermijd teveel tekst
Wees kort maar krachtig, en zorg voor een aantrekkelijke titel. Een teveel aan tekst leidt af en maakt dat mensen snel zullen afhaken. Zorg voor net voldoende tekst om de aandacht te trekken en de nieuwsgierigheid op te wekken. Voor bijkomende informatie kun je ze naar de website verwijzen. Als je foto’s van gezichten gebruikt, zorg dan dat de kijkrichting van het gezicht naar de tekst is gericht. Mensen volgen onbewust deze richting.