9 tips voor een geslaagde beursdeelname

tips voor een geslaagde beursdeelname

Meer uit je beursdeelname halen

Een beursdeelname kost veel geld en het kostenplaatje schrikt mensen vaak af. Maar een beursdeelname is wel dé uitgelezen manier om op te vallen bij jouw doelgroep. Je ziet meteen ook wat je concurrenten doen en je kan nieuwe relaties opbouwen.

Hieronder 9 praktische tips voor een geslaagde beursdeelname:

Een goede voorbereiding is het halve werk

Bepaal intern goed wie wat doet voor je beursdeelname. Een duidelijke taakverdeling en spreiding van verantwoordelijkheden is aangewezen. Stel zeker ook een haalbare timing voorop.

Maak een draaiboek

Zeker wanneer je voor de eerste keer aan een beurs deelneemt, kom je voor talloze verrassingen te staan. Maak een draaiboek en checklists. Werk dit draaiboek vervolgens bij aan de hand van je ervaringen. Op die manier kan je bij een volgende beursdeelname makkelijk terugvallen op je ervaring van de vorige keren.

Zorg dat je beursstand door de bezoekers wordt opgemerkt

Probeer iets speciaal te doen op je stand waardoor deze opvalt. Een stand waarvan er 13 in een dozijn zijn, kan beursbezoekers het gevoel geven dat deze niet de moeite waard is om te bezoeken.
Je kan aan de inkom of in de beursgangen flyers laten uitdelen met een aantrekkelijk aanbod of een aankondiging van een leuke wedstrijd. Op die manier zal men je stand niet zomaar voorbij lopen als je toch met een standaard beursstand werkt. Vergeet dan zeker niet jouw standnummer te vermelden op de flyer zodat men je gemakkelijk vindt.

Toegang tot de stand

Zorg dat men makkelijk je stand kan oplopen. Een onthaalbalie werkt als een barrière. Als je een balie wil plaatsen op je stand, plaats deze dan centraal op je stand en niet aan de ingang van je stand. Zorg dat je standmedewerkers zich verspreiden over de stand. Ze mogen actief contact zoeken met de standbezoekers maar probeer vooral niet pusherig over te komen want dat werkt averechts. Op rustige momenten kunnen jouw standmedewerkers in het gangpad gaan staan en de bezoekers begroeten en uit te nodigen om je stand te bezoeken.

Aanzetten tot actie

Zorg dat er op je stand wat te beleven valt. Betrek de bezoekers bij de activiteiten. Daardoor wordt de sfeer losser en knopen mensen makkelijker gesprekken aan. Bedenk wel een activiteit die bij jouw product of dienst past.

Drukwerk

Geef alleen brochures mee aan interessante leads of standbezoekers. Het drukwerk dient als aanvulling van je verkooppraatje, niet ter vervanging van het verkoopgesprek. Wil je toch aan iedereen een brochure meegeven? Maak dan een beknoptere en goedkopere versie van je brochure die dient om aan iedereen uit te delen.

Beoordeel bezoekers op hun potentieel

Na een beursdeelname gaat er veel tijd verloren aan het bepalen wat elke lead waard is. Als je slim bent, kwalificeer je de leads tijdens de beurs. Zorg dat je medewerkers een praatje maken met de bezoekers en de juiste vragen stellen om te zien of het interessante leads zijn.
Verdeel je leads in groepen, bv. ‘Niet interessant’ – ‘Misschien’ – ‘Interessant’. Enkel die laatste volg je actief op.
Om gegevens te verzamelen van je doelpubliek kun je er een wedstrijd aan koppelen. Gebruik invulformulieren, waarop je enkele vragen stelt. Vragen waarbij je op basis van de antwoorden kan bepalen of het een interessante prospect is.

Snelle opvolging van je leads

Zorg voor een snelle opvolging. Prospects zijn je snel weer vergeten. Geef alle verzamelde gegevens tijdens de rustige momenten op de beurs in, in een geautomatiseerd bestand. Dan kun je na afloop direct tot actie overgaan of zelfs al tijdens de beurs als je je goed organiseert.
Probeer te achterhalen hoe de prospect, na afloop van de beurs, het liefst benaderd wil worden. Het goedkoopste is natuurlijk per e-mail. Maar ook direct mailings of bellen leveren vaak goede resultaten op tegen een betaalbare prijs.

Evaluatie en stappenplan

Evalueer de beurs na afloop samen met het hele team. Stel jezelf de vraag: ‘Wat ging er goed en wat hadden we beter kunnen doen.’