Eventpersoneel inschakelen

Waarom een beurshostess inschakelen?

Beurshostess Brussel

De do’s en don’ts op een beurs en de rol die een hostess erbij speelt

 Het is nog steeds interessant om als bedrijf deel te nemen aan een beurs. In tegenstelling tot bijvoorbeeld bij koude prospectie krijg je hier de kans om direct en persoonlijk in contact te komen met potentiële klanten, bestaande relaties warm te houden, naamsbekendheid te vergroten en een overzicht te houden op de concurrentie.

Grootste nadeel? Het kostenplaatje. Iets dat veel bedrijven afschrikt. Toch blijkt de deelname aan een beurs vaak rendabel te zijn, maar het vereist een goede aanpak.

 

De grootste fout die je kan maken op een beurs

Het is als werkgever niet altijd even gemakkelijk om je passie te doen overslaan op je personeel. Het zal niet de eerste keer zijn dat een beursstand bv. onbemand blijft omdat het etenstijd is of omdat de beurs bijna ten einde  loopt. Ook verkopers of vertegenwoordigers die het nodig vinden om tijdens de uren bezig te zijn met hun laptop of GSM zijn geen vreemd fenomeen.  Een bedrijf loopt op die manier meermaals potentiële klanten mis. Vaak beseft men niet welke grote kost er verbonden is aan de aanwezigheid op een beurs. Elke minuut kost geld, en deze investering moet terugverdiend worden. Wie namelijk het hardst schreeuwt, gaat met de meeste leads naar huis. Nog een fout die vele standhouders maken is dat ze veronderstellen dat bezoekers die interesse hebben zelf wel op de stand zullen afkomen. Niets is echter minder waar, iedereen moet aangesproken worden.

 

Welke mensen heb je nodig om het maximale uit je investering te halen?

Het spreekt voor zich dat je ervaren en kundige personen, met de nodige product- en technische kennis, nodig hebt om je stand te bemannen. De valkuil hierin is dat deze personen vaak niet gewend zijn om continu bezoekers aan te spreken. Sommige mensen voelen zich hier ongemakkelijk bij. Het inzetten van hostessen die gespecialiseerd zijn om bezoekers op de juiste wijze aan te spreken zijn hierbij de perfecte aanvulling.

 

Een goede hostess zorgt voor leads

Elke hostess of model krijgt voor aanvang van haar werk een briefing van de opdrachtgever. Deze zal haar voorzien van de nodige kennis zodat ze in grote lijnen op de hoogte is van wat het bedrijf doet en waar het voor staat. Door het stellen van juiste vragen peilt ze naar de behoeftes van de klant Op deze manier kan ze de hot leads eruit pikken en hen in contact brengen met één van de medewerkers van het bedrijf. Doordat in de B2B niet snel wordt overgegaan tot directe verkoop, zijn kwalitatieve leads enorm waardevol. Hostessen of modellen kunnen hier een grote meerwaarde betekenen.

 

Geen budget voor een hostess?

Een hostess doet uiteraard meer dan dat. Ze is het aanspreekpunt voor bezoekers en geeft  hen het gevoel dat er aandacht is voor hun en dat ze met al hun vragen bij haar terecht kunnen. Ze spreekt mensen op een spontane manier aan en brengt hun wensen en behoeftes in kaart. Op een moment dat bijvoorbeeld alle medewerkers van het bedrijf in gesprek zijn vangt de hostess de potentiële klanten op, al dan niet door een drankje te voorzien. Uiteraard kunnen we er ook niet naast kijken dat een aantrekkelijke, intelligente vrouw prikkelt en nieuwsgierigheid uitlokt. Het inzetten van goed getrainde hostessen levert leads op, waardoor uiteindelijk de kost van de investering terugverdiend wordt.